Sekcja 1.
prof. dr hab. dr h.c. multi Bogusław Śliwerski
dr hab. Marek Rembierz, prof. UŚ
dr hab. Marek Rembierz, prof. UŚ
dr hab. Alina Wróbel, prof. UŁ
sekretarz - dr Maria Radziszewska
Wychowanie człowieka jako podstawowy problem pedagogiki
Problematyka Sekcji 1. skoncentrowana została wokół następujących pytań i zagadnień problemowych:
- Czy, a jeśli tak, to z jakich względów kwestia człowieczeństwa sytuuje się w centrum podstawowych problemów pedagogiki?
- Jak rozumienie człowieczeństwa i wychowania splatają się z sobą?
- Jacy ludzie, jakie instytucje, jakie siły społeczne, jakie idee oddziałują na wychowanie człowieka?
- Czy możliwe jest wypracowanie naukowych teorii wychowania, a jeśli tak, to jakie miejsce w tych teoriach powinna zajmować kwestia człowieczeństwa?
- Jakiego człowieka można / należy / warto wychować?
- Jakie są granice wychowania człowieka?
- Jakie są modele wychowania człowieka?
- Jak można wyjaśnić lub zrozumieć rolę człowieka wychowującego i wychowywanego?
- Jakimi metodami można to badać?
- Czym wyróżnia się podejście pedagogiki do powyższych pytań na tle podejść innych nauk, w tym humanistycznych i społecznych?
Tematyka sesji panelowych:
- Dyskurs wokół teorii wychowania.
- Wychowanie do człowieczeństwa.
- Interdyscyplinarne źródła i konteksty wychowania.
- Między modelami a praktyką wychowania.
Tematyka sesji posterowej:
Wychowanie człowieka w świetle badań empirycznych (ilościowych i jakościowych)