Sekcja 1.

prof. dr hab. dr h.c. multi Bogusław Śliwerski
dr hab. Marek Rembierz,  prof. UŚ
dr hab. Alina Wróbel, prof. UŁ
sekretarz - dr Maria Radziszewska

Wychowanie człowieka jako podstawowy problem pedagogiki

Problematyka Sekcji 1. skoncentrowana została wokół następujących pytań i zagadnień problemowych:

  • Czy, a jeśli tak, to z jakich względów kwestia człowieczeństwa sytuuje się w centrum podstawowych problemów pedagogiki?
  • Jak rozumienie człowieczeństwa i wychowania splatają się z sobą?
  • Jacy ludzie, jakie instytucje, jakie siły społeczne, jakie idee oddziałują na wychowanie  człowieka?
  • Czy możliwe jest wypracowanie naukowych teorii wychowania, a jeśli tak, to jakie miejsce w tych teoriach powinna zajmować kwestia człowieczeństwa?
  • Jakiego człowieka można / należy / warto wychować?
  • Jakie są granice wychowania człowieka?
  • Jakie są modele wychowania człowieka?
  • Jak można wyjaśnić lub zrozumieć rolę człowieka wychowującego i wychowywanego?
  • Jakimi metodami można to badać?
  • Czym wyróżnia się podejście pedagogiki do powyższych pytań na tle podejść innych nauk, w tym  humanistycznych i społecznych?

Tematyka sesji panelowych:

  1. Dyskurs wokół teorii wychowania. 
  2. Wychowanie do człowieczeństwa.
  3. Interdyscyplinarne źródła i konteksty wychowania.
  4. Między modelami a praktyką wychowania.

Tematyka sesji posterowej:

   Wychowanie człowieka w świetle badań empirycznych (ilościowych i jakościowych)