Sekcja 7.
Kształcenie, wychowanie i opieka wrażliwe na dynamikę i różnorodność dzieciństwa
Zadania pedagogiki (edukacji) małego dziecka w perspektywie swoistości i różnorodności współczesnego dziecka i dzieciństwa. Koncepcje edukacji dziecka i ich rozwojowe konsekwencje. Nauczyciele jako kreatorzy środowiska edukacyjnego dziecka. Kultura szkoły, jej złożoność i wielowymiarowość.
Relacje dorosły – dziecko w rodzinie i alternatywnych formach życia rodzinnego. Współczesne oblicza macierzyństwa i ojcostwa. Modele wychowania a wyzwania współczesności i perspektywy przyszłości.
Prawa dziecka – problemy implementacji. Przemoc wobec dzieci jako problem globalny i lokalny. Podmiotowość oraz partycypacja społeczna i polityczna dzieci. Prawa dziecka w diagnozach praktycznych i badaniach naukowych; nowoczesne badania dzieciństwa /”childhood studies”/; partycypacyjny status dzieci w badaniach.
Pedagogie czasu wolnego – nowe tendencje i wyzwania. Edukacja nieformalna i pozaformalna. Media i literatura w kontekście wolnego czasu dzieci.
Świat społeczny dziecka. Kultura dziecięca i jej artefakty. Dziecko i dzieciństwo w perspektywie cyfrowej.
Dzieciństwo różnorodne – uznanie i respektowanie w przedszkolu i szkole; kompetencje i rola nauczycieli.