Sekcja 9.

prof. dr hab. dr h.c. Marek Konopczyński
prof. dr hab. Barbara Kromolicka
dr hab. Elżbieta Górnikowska-Zwolak
sekretarz - dr Joanna Żeromska-Charlińska

Wychowanie wobec pedagogicznych pytań o nienawiść i doświadczanie zła

  • Korzennie zła (Zło rodzące się w ludzkim sercu i zło ukryte w strukturach społecznych).

  • Optymistycznie nastawieni pedagodzy, a bezradność wobec zła.

  • Dlaczego krzywdzimy siebie nawzajem?

  • Źli ludzie i zły czyny z perspektywy myślenia pedagogicznego

  • Przemoc, okrucieństwo, wyzysk i demoralizacja z perspektywy sytuacyjnej

  • Nacjonalizm, szowinizm, rasizm, homofobia, a sposoby radzenia sobie z nimi w procesie wychowania.

  • Nienawiść i wychowanie do nienawiści.

  • Przebaczenie i jego siła odnowy człowieka i człowieczeństwa.

  • Wojna jako kulminacja zła.

  • Źródła krzywdzenia dzieci i dzieci stające się oprawcami

  •  Zło instytucjonalne. Jak systemowo krzywdzimy nieletnich.

  •  Nieletni w placówkach (nie)resocjalizacyjnych- stan obecny, a kierunek i perspektywy zmiany.

  • Współczesna praktyka resocjalizacyjna. Rola edukacji

  • Sprawiedliwość naprawcza jako narzędzie powrotu do społeczeństwa.