Sekcja 3.
Wielość wyzwań edukacyjnych w kontekście transmisji i zmiany kulturowej
Twórczy przekaz dziedzictwa kulturowego w kontekście kształtowania relacji i przezwyciężania napięć międzykulturowych, spory i dopełnianie się tradycji lokalnych i dążeń uniwersalizujących; aksjologiczny pluralizm i respektowanie wspólnych pryncypiów jako problem pedagogiki i zadanie wychowania. Edukacja otwierająca na Innego vs. edukacja zamykająca na Innego. Pedagogiczne przesłania dziedzictwa Europy Środkowo-Wschodniej: tradycje idei cyrylo-metodiańskiej, tradycje idei jagiellońskich i włodkowicowej tolerancji (m.in. religijnej) oraz wymogu respektowania kulturowych praw narodów, etos solidarności i oddolnego tworzenia relacji społecznych (wyzwalania z wielorakich gorsetów centralizacji i kształtowania samostanowienia) – tradycje i współczesność edukacji obywatelskiej i patriotycznej. Czy edukacja może ustrzec kulturę prowincji przed dominacją kultury metropolii? Jak zatem tworzyć kultury lokalne lub kultury małych ojczyzn?