Sekcja 10.
Pedagogika wobec pytań o człowieka w dobie świata cyfrowego i sztucznej inteligencji
Nasza sekcja koncentruje się na badaniu wpływu świata cyfrowego i sztucznej inteligencji (AI) na współczesne rozumienie człowieka oraz jego rozwój w kontekście edukacji i socjalizacji. Analizujemy, jak technologie informacyjno-komunikacyjne (ICT) kształtują procesy uczenia się, wpływając na sposób, w jaki ludzie się uczą, komunikują i rozwijają. Badamy, w jaki sposób AI i technologie cyfrowe zmieniają nasze podejście do edukacji, wychowania oraz rozwoju osobistego, a także jakie wyzwania i możliwości stwarzają w różnych kontekstach, zarówno w życiu codziennym, jak i w edukacji formalnej i pozaformalnej.
Szczególnie interesuje nas, jak AI, będąca jednym z kluczowych osiągnięć technologicznych współczesności, może rewolucjonizować nasze rozumienie edukacji i socjalizacji. Zastanawiamy się, jakie są etyczne i społeczne konsekwencje szerokiego zastosowania AI w różnych obszarach życia, a także jak można wykorzystać te technologie w sposób, który wspiera rozwój jednostki i społeczeństwa, minimalizując ryzyko dehumanizacji i utraty tożsamości.
Naszym celem jest nie tylko zrozumienie obecnych trendów, ale także opracowanie praktycznych strategii i rozwiązań, które wspierają efektywne wykorzystanie technologii w edukacji oraz poza nią, zachowując jednocześnie humanistyczne wartości i normy etyczne.
Kluczowe kwestie, które badamy, obejmują:
- Jak AI może wspierać człowieka w jego funkcjonowaniu, ale także jakie zagrożenia niesie dla jego rozwoju?
- Jak AI przekształca nasze rozumienie edukacji i procesów socjalizacji w różnych kontekstach, zarówno formalnych, jak i pozaformalnych?
- W jaki sposób technologie cyfrowe wpływają na nasze interakcje społeczne oraz na procesy uczenia się i nauczania w różnych środowiskach?
- Jakie nowe zawody i kariery mogą powstać w wyniku rozwoju sztucznej inteligencji, a które obecne stanowiska i branże mogą zaniknąć lub zostać zredukowane przez automatyzację i wdrożenia AI? W jaki sposób sztuczna inteligencja wpłynie na struktury zatrudnienia i jakie umiejętności będą najbardziej poszukiwane w przyszłości?
- Jakie nowe wyzwania stają przed pedagogiką i edukacją w obliczu wszechobecności technologii i sztucznej inteligencji?
- Jakie są etyczne dylematy związane z wykorzystaniem AI, w tym ryzyko dezinformacji, plagiatu i wpływu na prywatność?
- Jakie strategie można zastosować, aby efektywnie integrować AI i technologie cyfrowe w różnych formach nauczania i uczenia się, zachowując wartości humanistyczne i społeczne?
- W jaki sposób AI może wspierać badania naukowe w dziedzinie pedagogiki?
- Jak pedagogika może przeciwdziałać negatywnym skutkom związanym z używaniem AI i promować odpowiedzialne wykorzystanie technologii?