Sekcja 6.
Wychowanie ku wolności: wyjście poza determinizm w kierunku pluralizmu myślenia i pogłębionego spotkania z Innymi
Tożsamość i biografia człowieka: koncepcje determinizmu biologicznego vs koncepcje społecznego konstruktywizmu. Naturalistyczne i personalistyczne podejście do wychowania.
Wolność i niezależność jednostki w społeczeństwie współczesnym w kontekście mechanizmów socjalizacji oraz społecznych praktyk zniewalania. Wolność a problem godności i odpowiedzialność. Wolność a zdolność do krytycznego myślenia. Edukacja szkolna a problem rozwijania wolności dzieci i młodzieży. Wolność i odpowiedzialność nauczycieli, rodziców i dzieci.
Wolność akademicka: idea i rzeczywistość. Wolność słowa i wolność badań naukowych. Etyka badań naukowych. Badania podstawowe i badania stosowane. Problem komercjalizacji nauki.
Dyskursy kobiecości i męskości w kulturze i nauce współczesnej. Esencjalizm vs konstruktywizm społeczny w podejściu do płci. Problematyka tożsamości płciowej w kontekście wolności, równości i godności.
Spotkanie z Innym jako wyzwania dla własnej tożsamości i punkt wyjścia wzbogacenia sposobów postrzegania świata i siebie samego. Edukacja jako przestrzeń walki z wykluczaniem i marginalizacją Innego. Rozwijanie empatycznego podejścia dla odmienności kulturowych, społecznych i biograficznych.