Sekcja 2.
Wymiary kształcenia i wychowania w kontekście idei edukacji zintegrowanej i całożyciowej
Nauczanie i uczenie się jako afirmacja, konfirmacja i manifestacja człowieczeństwa. Tradycyjny prymat integrującej roli wychowania intelektualnego i podejścia alternatywne wobec tej koncepcji. Wielość celów nauczania oraz wychowania i różnorodność środków do nich prowadzących. Od pojęcia edukacji jako wartości instrumentalnej wobec pracy zawodowej do pojęcia edukacji jako wartości autotelicznej. Edukacja jako aktywność poprawiająca jakość życia na wszystkich jego etapach. Edukacja ogólnokształcąca i edukacja specjalistyczna; edukacja liberalna i edukacja zawodowa; edukacja formalna, pozaformalna i nieformalna; edukacja vs. socjalizacja/indoktrynacja/manipulacja/propaganda. Rola dydaktyki ogólnej (dążenia do uogólniającej teorii edukacji) i dydaktyk szczegółowych w kształtowaniu działań edukacyjnych. W stronę mikropoświadczeń. Nauczyciel w procesach edukacyjnych - rola i wyzwania. Od nauczyciela-transformatywnego intelektualisty do nauczyciela afirmującego świat.